Hallitus unohti vanhuspalvelulain

– Peruspalveluministeri Risikko lupasi aloittavansa vanhuspalvelulain valmistelun jo vuosi sitten syksyllä, mutta vauhti on ollut hidasta. Näyttää siltä, että valmista ei tule ennen ensi vaaleja. Porvarihallitus aikoo jättää siis tämänkin asian seuraavan hallituksen hoidettavaksi, Korhonen kummastelee.

Korhosen mukaan vanhuspalvelulaki varmistaisi jokaiselle vanhukselle lakisääteisen oikeuden hyvään hoivaan.

– Aikaa ei ole hukattavaksi asti. Vanhusten hoivassa on todettu suuria eroja eri puolella maata. Vanhukset joutuvat palveluiden suhteen eriarvoiseen asemaan. Kuntien erilaiset voimavarat ja palvelumallit vaikuttavat liikaa vanhuspalveluiden tasoon, joka heittelee suuresti kunnasta riippuen.

Korhosen mielestä lain tulee sisältää vanhusten subjektiivisten oikeuksien lisäksi myös selkeät laatukriteerit sekä pykälät järjestämisvastuusta ja rahoituksesta, jossa valtion on ojennettava auttava kätensä kuntasektorille.

Korhonen muistutti Vasemmistoliiton esittäneen jo vuosi sitten hoivatakuuta jokaiselle 70 vuotta täyttäneelle.

– Käytännön tasolla tämä tarkoittaa tuhansien uusien työntekijöiden palkkaamista hoivapuolelle. Kuntiin ja kotihoitoon tarvitaan runsaasti lisää auttavia käsiä seuraavan vuosikymmenen aikana, Korhonen sanoi.

Lisätiedot: Martti Korhonen, gsm. 050 511 3051