Hetemäen ryhmän esitys kurittaa pieni- ja keskituloisia

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki pitää etenkin arvonlisäverojen korotuksia kestämättöminä. Arvonlisäverojen korottaminen nostaa hintoja ja lisää köyhyyttä. Pieni- ja keskituloisten ostovoiman leikkautuessa korotukset myös pahentavat työttömyyttä.

– Esitys on suoraa jatkumoa jo toteutetulle oikeistolaiselle veropolitiikalle, jonka avulla tuloerot ovat Suomessa kasvaneet maailmanennätysvauhtia ja lapsiköyhyys palannut 1970-luvun tasolle.

– Raporteissa on joitain hyviäkin kohtia, kuten ns. windfall-vero päästökaupan aiheuttamien perusteettomien voittojen verottamiseen ja listaamattomien yritysten osinkoverotuksen korottaminen. Kokonaisuus vie kuitenkin väärään suuntaan kasvattaessaan tuloeroja entisestään.

Vasemmiston veromalliin kuuluu windfall-veron lisäksi veroprogression laajentaminen pääomatuloihin, varallisuusveron ja kela-maksun palauttaminen ja verotukien harkittu karsiminen.

– Seuraavalla vaalikaudella pitää kitkeä järjestelmällinen harmaa talous, jolloin verotulot kasvavat ja työllisyys paranee. Tulevaisuuden hyvinvointivaltion veropohjaa ja nykyistä kestävämpää taloutta rakennetaan tuomalla finanssibisnes verotuksen piiriin. Siinä työssä Suomen pitää siirtyä EU:n jarruttajasta edelläkävijöiden joukkoon.

Lisätietoja: Paavo Arhinmäki