Kuntakapinalla torjumaan pienituloisten kurjistamista

Kalliorinteen mukaan myös valmisteilla oleva asetus uusista terveydenhoitajamaksuista voidaan tarvittaessa torjua kunnallisessa päätöksenteossa.

-Julkinen valta päättää eriarvoisuuden määrästä ja sitä voidaan säädellä verotuksella ja sosiaaliturvalla. Vaikka hallitus on valmis ajamaan pienituloiset yhä vaikeampaan asemaan, ei kunnallisten päätöksentekijöiden tarvitse noudattaa Arkadianmäeltä luettuja madonlukuja. Kaikista vaikeimmassa tilanteessa ovat lapsiperheet, kouluttamattomat nuoret ja vanhukset. Heidän tilannettaan ei saa entisestään vaikeuttaa, Kalliorinne alleviivaa viitaten tuoreeseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimukseen.

Kalliorinne haastaa kuntakapinaan mukaan kaikki Suomen kuntapäättäjät puoluekannasta riippumatta. Hän lupaa tehdä myös itse kuntapäättäjänä kaiken mahdollisen Oulun kaupungissa, jotta pienituloisten asemaan lainsäädännöllä suunnattuja heikennyksiä ei edistettäisi millään tapaa kuntatasolla.

– Vaikka hallituspuolueiden kansanedustajien järki ja sydän ovat jäätyneet, ei kunnallisten päättäjien tarvitse noudattaa samoja kylmäkiskoisia ajatusmalleja, Kalliorinne sanoo.

– Myös terveydenhoitajalla käynnin tekeminen maksulliseksi voi johtaa siihen, että sairaat ja varattomat ihmiset laiminlyövät sairautensa hoidon jättämällä menemättä vastaanotolle. Tämä myös estää varhaista puuttumista terveysongelmiin, jotka tulevat myöhemmin kyllä maksettavaksi valtavina erikoissairaanhoidon kustannuksina.

– Terveydenhoitajakäynneille kaavaillut maksut ovat uusi esimerkki hallituksen politiikasta, joka iskee kroonisesti sairaisiin, iäkkäisiin, pienituloisiin ja ennen kaikkea puolustuskyvyttömiin ihmisiin. On käsittämätöntä, että matalan kynnyksen terveyspalveluita halutaan ajaa alas. Oikeudenmukaista olisi se, että kaikki perusterveydenhuollon palvelut olisivat maksuttomia.

Lisätiedot: Vasemmiston varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne 050 512 0477