Lapsiperheiden aseman parantamisesta sovittava hallitusneuvotteluissa

– Lapsiperheiden asemaa parantavasta lapsiperhepaketista on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa. Koko hallituksen on otettava vastuu lapsiperheiden aseman parantamisesta. Pienituloisten ja monilapsisten perheiden tukea on parannettava, vaati Puhakka puhuessaan Helsingissä lapsiperhetapahtumassa.

– Monille päivähoitomaksut ovat suuri menoerä. Pieni- ja matalapalkkaisten perheiden elämää voidaan helpottaa ns. nollamaksuluokan alarajaa korottamalla päivähoidossa, sanoo Puhakka.

Puhakka painottaa kuntien lähipalvelujen merkitystä lapsiperheille. – Perhepalveluja on vahvistettava. Lasten neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon laatu sekä voimavarat on säädettävä laissa.

– Työn on joustettava, ei lasten. Nykyinen äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa pitää yhdistää 18 kuukauden molempien vanhempainvapaaksi, joka koostuu kolmesta kuuden kuukauden jaksosta. Nyt hoitovapaat kasautuvat pienipalkkaisille naisille.

– Vanhemmuudesta aiheutuvat kulut tulee tasata kaikkien työnantajien kesken. Nyt kustannukset kasautuvat etenkin nuorten naisten työnantajille. Kaikkia työnantajia ja työntekijöitä koskeva rahastointimalli Ruotsin tapaan on hyvä lähtökohta malliksi, toteaa Puhakka.

Lisätietoja: Sirpa Puhakka, gsm. 045 7731 3000