Toimeentulotukea leikkaavat ministerit kokeilemaan elämää neljän euron ruokamenoilla

Kalliorinteen mielestä tällaisella toimilla potkitaan vain entisestään maassa makaavaa väestönosaa, ammattitaidottomia nuoria, joiden joukossa on myös monia, jotka kärsivät mielenterveys- ja päihdeongelmista.

– Tälle syrjäytymistä lisäävälle tielle lähteneet ministerit ja hallituspuolueiden kansanedustajat voisivat kokeilla samaa herkkua, jota he ovat kepin muodossa kaikista vaikeimmassa asemassa oleville nuorille tarjoamassa. Kuinka ministerit saisivat hoidettua ruokamenonsa neljällä eurolla päivässä, kuten leikatulle toimeentulotuelle ajettavat nuoret joutuvat tekemään? Haastankin ministerit ja toimeentulotuen leikkaamisen pääideologin, vihreiden Osmo Soininvaaran käyttämään ruokiinsa tämän verran rahaa päivässä edes viikon ajan, Kalliorinne sanoo.

Kalliorinne muistuttaa, että Keskusta lupasi pääministerin suulla marraskuun puoluevaltuustossaan olla leikkaamatta perusturvasta.

– Nyt puheet ovat taas osoittautuneet päinvastaiseksi tekojen kanssa. Suomessa on kymmeniä tuhansia syrjäytymisvaarassa olevia nuoria, joita tällaisilla päätöksillä ajetaan jopa kerjuulle tai pikkurikollisuuden pariin. Kaikista pöyristyttävintä on, että tässä eriarvoisuutta lisäävässä toimessa ovat myös vihreät olleet mukana täysin rinnoin, Kalliorinne sanoo.

Kalliorinteen mielestä leikkuri, joka luo mahdollisuuden vähentää koulutuksesta kieltäytyvien nuorten toimeentulotukea jopa 40 prosentilla, vain lisää yhteiskunnan kustannuksia. Eduskunnan hyväksymää järjestelmää nuorten toimeentulotuen leikkaamisesta ei kannattanut valiokuntakäsittelyn aikana ainoakaan sitä kommentoimaan pyydetty asiantuntija.

– Jos tämän takana onkin ollut jokin hyvä kannustamistarkoitus, niin kyllä oikea lopputulos on paha karhunpalvelus. Kustannukset kasvavat terveydenhuollossa ja lisääntyneiden työkyvyttömyyseläkkeiden muodossa. Suomessa on jo 900 000 köyhää ja määrä tällä menolla vielä yli miljoonan ennen hallituskauden päättymistä.

Lisätiedot: Risto Kalliorinne 050 512 0477