Vasemmistolla on vaihtoehto leikkauslistoille

– Veroja on alennettu nykyisen ja edellisen hallituksen aikana yli 6 miljardilla, saman verran, kun ministeriö esittää tarvittavan leikkauksia ja veronkorotuksia seuraavalle hallituskaudelle. Vasemmisto ei hyväksy kestävyysvajeen varjolla suunniteltuja leikkauksia palveluihin ja perusturvaan.

– Veronkorotukset on kohdistettava niille, joilla on eniten veronmaksukykyä. Vaatimuksemme pääomatulojen progressiivisesta verottamisesta, kaikkien osinkotulojen verottamisesta, suurituloisten verotuksen kiristämisestä ja verovähennysviidakon läpikäymisestä ovat oikeudenmukaisia tapoja kuroa kestävyysvaje umpeen.

Vasemmisto torjuu kokoomuksen, keskustan ja vihreiden esitykset arvonlisäverojen korotuksista sosiaalisesti epäoikeudenmukaisina.

Nykyisilläkin verotasoilla saataisiin vuosittain tuloja jopa viisi miljardia enemmän, mikäli harmaan talouden yritykset maksaisivat veronsa ja maksunsa. Laajamittaisen harmaan talouden kitkeminen pitää ottaa seuraavan hallituksen kärkihankkeeksi, jonka avulla saadaan lisättyä merkittävästi verotuloja, vähennettyä työttömyyttä ja parannettua rehellisten yritysten asemaa.

– Jos nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyttä ei saada selvään laskuun, luodaan yhteiskuntaan todellinen kestävyysvaje, jonka korjaaminen on erittäin vaikeaa ja kallista. Harmaan talouden kitkemisen lisäksi työllisyyttä pitää parantaa pienituloisten ostovoimaa kasvattamalla, aktiivisella työvoimapolitiikalla, palvelutyön arvonlisäveroja laskemalla sekä palkkaamalla lisää työntekijöitä terveys- ja vanhuspalveluihin.

Lisätietoja: Paavo Arhinmäki