Wallinin pidettävä lupauksensa taiteilijoiden hyvitysmaksusta

Hyvitysmaksuilla on 2000-luvun puolivälistä alkaen vakiintuneesti kerätty vähintään 12 miljoonaa euroa. Tallennuslaitteiden muutosten myötä maksu on tänä vuonna puolittunut kuuteen miljoonaan euroon. Uhkana on, että ilman asetusmuutosta maksukertymä laskee ensi vuonna edelleen. Tiistaina ministeri Wallin vakuutti puoluejohtaja Paavo Arhinmäelle muuttavansa asetusta siten, että maksukertymäkäyrä kääntyy nousuun ensi vuonna. Jos maksun piiriin tulevat lisätään vain ulkoiset kovalevyt, ei tosiasiallista muutosta tämän vuoden tasoon tapahdu: maksukertymä pysyy kuuden miljoonan euron tasolla.

Wallinin tänään antama uusi asetus ei siis vielä takaa paluuta vakiintuneelle tasolle. Tällöin uhkaa kulttuurialan yritysten konkurssiaalto.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii kulttuuri- ja urheiluministeri Wallinia olemaan luovaa työtä tekevien taiteilijoiden puolella ja uudistamaan hyvitysmaksua koskevan asetuksen siten, että Suomen maine hyvien artistien, muusikkojen ja kapellimestareiden maana pystytään pitämään. Se onnistuu vain, kun taiteilija saa toimeentulonsa luovan työnsä kautta.

Lisätietoja: Minna Sirnö 050 511 3127