Yksi, yhtenäinen ja riittävä perusturva Suomeen

– Hallituksen vihreäksi nimeämä veropolitiikka hämmentää: se rankaisee suhteessa eniten pienituloisia. Hallituksen harjoittaman veropolitiikan seurauksena ruoka, asuminen, sähkö, lämmitys ja joukkoliikenteen taksat vievät ensi vuonna entistäkin suuremman osan jokaisen suomalaisen tuloista. Sinivihreä Suomi on myös tutkijoiden mukaan ottanut reippaita askelia kohti yhteiskuntaa, jossa työtätekevienkin köyhyys syvenee, sanoo Sirnö.

– Lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja yhdenvertaisuudesta piittaamatonta toimintaa kuvaavaakin osuvasti se, että erittäin nolona päätöksenä köyhyyden vastaiselle vuodelle Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja Rkp yksimielisesti päättivät leikata kaikista syrjäytyneimpien nuorten viimesijaista perusturvaa viidenneksellä tai jopa 40 prosentilla.

Sirnö ihmettelee miten hallituspuolueiden poliitikot voivat kuvitella kenenkään selviävän neljällä eurolla vuorokaudessa. Samaan aikaan hallitus on epäonnistunut työllisyyspolitiikassaan.
– Liian moni nuori jää edelleen ilman koulutus-, harjoittelu- tai työpaikkaa. Liian monen suomalaisen kohdalla hallitus sallii pitkäaikaistyöttömyyden syvenevän.

Koko puhe…

Lisätietoja: Minna Sirnö, gsm. 050 511 3127