Markkinat kuriin, julkisia investointeja kehiin

– Välikysymyksen perusteella perussuomalaisille näyttäisi riittävän, että pommien putoillessa piiloudutaan suomalaisen kuusen alle, sanoi Kontula ryhmäpuheenvuorossaan.

Kontula muistuttaa, että eurovaltioiden velka-aste ei ole tänään merkittävästi korkeampi kuin 20 vuotta sitten, Saksaa, Ranskaa ja Kreikkaa lukuun ottamatta.

– Perimmältään Euroopan talouskriisi on poliittinen kriisi: johdonmukainen uusliberaali talouspolitiikka on lopulta saattanut itsensä umpikujaan. Siinä suurimpia voittajia säännöllisesti suojelevan vapaan markkinajärjestelmän poliittinen legitimiteetti horjuu.

Keskustelussa olevien ratkaisuvaihtoehtojen pieni määrä johtuu Kontulan mukaan puutteellisesta kriisin analyysistä. Esimerkiksi suora keskuspankkirahoitus tarkoittaisi sitä, että valtioiden ei tarvitsisi ryömiä markkinoiden edessä anelemassa kohtuukorkoista velkaa. Pankkien pilkkomisella voitaisiin estää järjestelmän vakautta uhkaavien superpankkien synty.

Kontula sanoo, että tähänastiset leikkaus-, sopeutus- ja yksityistämisohjelmat ovat useammin pahentaneet kuin helpottaneet kriisivaltioiden tilannetta. Jos kaikki säästävät samanaikaisesti, väistämätön seuraus on kokonaiskysynnän romahdus ja työttömyys, jotka taas entisestään kasvattavat valtioiden alijäämiä.

– Nyt tarvittaisiinkin kiireesti julkisen sektorin investointeja ja rautateiden kaltaista vihreää infrastruktuuria, niin Suomessa, Ranskassa kuin Kreikassakin. On selvää, että tästä tilanteesta ei ole varmaa tai turvallista ulospääsyä. Juuri siksi on uskaltauduttava vertailemaan ennakkoluulottomasti myös vähemmän ilmeisiä vaihtoehtoja – ja ehkä erityisesti niitä.

Koko puhe >