Posts Categorized: Tiedotteet 2012

Puolustusmenoissa säilyi tolkku

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintien tiedote hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta selonteosta 20.12.2012

Tänään julkistettiin hallituksen uusi turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko. Olennaisinta on, että oikeiston pitkin syksyä esittämät vaatimukset satojen miljoonien eurojen lisärahasta armeijalle eivät toteutuneet.

Vasemmistoliitto ajoi selonteon valmistelussa linjaa, että armeijan menolisäyksiin ei tule sitoutua, vaan puolustusmenoissa on huomioitava yleinen taloustilanne ja muun yhteiskunnan tarpeet. Lisävarustelulle ei anna aihetta myöskään Suomen ja Euroopan turvallisuustilanne.

[ Lue lisää → ]

Työllisyyden parantaminen säästöjen ja veronkiristysten edelle

Tiedote kansanedustaja Kari Uotilan ryhmäpuheesta vuoden 2013 budjetin palautekeskustelussa 17.12.2012.

Vasemmiston eduskuntaryhmä haluaa parantaa työllisyyttä aikaistamalla esimerkiksi homekoulujen korjauksia ja liikenneverkon parantamista. Ensi vuoden talousarviosta ryhmäpuheenvuoron käyttänyt Kari Uotila pitää vaarallisena sitä, että tässä taloustilanteessa keskitytään vain lisäsäästöihin ja veronkorotuksiin.
– Silloin heikennettäisiin työllisyyttä ja talouskasvun pohjaa, totesi Uotila.

[ Lue lisää → ]

Finanssipoliittinen sopimus ei ratkaise ongelmia

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän tiedote 13.12.2012

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä käsitteli torstaina 13.12.2012 Euroopan finanssipoliittista sopimusta ja sen soveltamista Suomen lainsäädäntöön.

Vasemmisto pitää Suomen linjaa sopimuksen kansallisessa soveltamisessa hyvänä. On tärkeää, että päätösvalta säilyy tulevaisuudessakin kaikissa tapauksissa eduskunnalla, eikä talouspolitiikkaa rajoiteta perustuslailla. On tärkeää eduskunnan valtionvarainvaliokunnan lausuman mukaisesti ottaa korostetusti huomioon vaara eduskunnan päätösvallan nakertamisesta pienin askelin.

Kontula ehdottaa vasemmistolaista talouskurisopimusta

Kansanedustaja Anna Kontulan tiedote talouskurisopimuksesta. 13.12.2012.

Kansanedustaja Anna Kontula arvostelee euroalueen talouskurisopimusta ja esittää tilalle kokonaisvaltaisempaa vakauden tarkastelua. Eduskunnan täysistunnossa 13. joulukuuta pitämässään puheessa hän huomautti, että tekeillä olevan sopimuksen tarjoamat keinot ovat pitkälti samoja, joilla kriisimaiden ongelmat näyttävät syventyneen.

Korkeakoulun ateriatuki syrjii vegaaneja

Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen tiedote korkeakouluruokailun ateriatuesta. 12.12.2012.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja ja kansanedustaja, riihimäkeläinen Aino-Kaisa Pekonen vaatii muutosta Kelan suositukseen korkeakouluruokailusta, sillä nykyinen suositus syrjii vegaaneja.

[ Lue lisää → ]

Myllykoski tyrmää Häkämiehen puheet työajan pidentämisestä

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote työajan pidentämishankkeista. 11.12.2012.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski pitää Elinkinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen puheita työajan pidentämisestä jatkeena palkka-ale vaatimuksille. Myllykosken mielestä ehdotuksessa kaikuu häikäilemätön osakkeenomistajien suosiminen työtätekevien kustannuksella.

Silvia Modigin puku tehty kierrätysmateriaaleista

Kansanedustaja Silvia Modigin tiedote 5.12.2012

Viime vuoden tapaan kansanedustaja Silvia Modig (Vas.) luottaa Linnan juhlien pukuvalinnassaan edelleen kierrätysmateriaaleihin. Tauko-vaatemerkin puku on valmistettu kierrätetystä mustasta sametista, joka on kokonaisuudessaan kierrätysmateriaalia. Puvun on suunnitellut ja tehnyt Mila Moisio. Puku on kokonaan kotimaista käsityötä, joka on hyvä tapa kunnioittaa itsenäisyyspäivää. Modig haluaa myös osoittaa että kierrätysmateriaaleja käyttämällä voi tehdä näyttävän juhla-asun.

Rahoitusmarkkinaveroa käsiteltävä pian uudelleen

Vasemmistoliiton tiedote 30.11.2012

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki kritisoi EU-ministerivaliokunnan päätöstä, jonka mukaan Suomi ei lähde mukaan rahoitusmarkkinaveron  valmisteluun. Vasemmistoliitto kannatti Suomen osallistumista eurooppalaista rahoitusmarkkinaveroa valmistelevaan maaryhmään.

Turvakotipalvelut lakisääteiseksi

Vasemmiston kansanedustajien Silvia Modigin ja Eila Tiaisen tiedote turvakotipalveluista 30.11.2012

Vasemmistoliiton kansanedustajat Eila Tiainen ja Silvia Modig iloitsevat peruspalveluministerin lupauksesta tehdä turvakotitoiminta lakisääteiseksi. Modig ja Tiainen vaativat, että laissa taataan myös turvakotien alueellinen kattavuus ja avunsaannin matala kynnys.