Kontula ehdottaa vasemmistolaista talouskurisopimusta

Kriisimaiden taloudet ovat syöksykierteessä, koska sisäinen ostovoima painettu alas samaan aikaan kun ulkoinen kysyntä on romahtanut.

– Jos huonosti käy, tämä sopimus auttaa levittämään kriisimaiden leikkausohjelmat myös niiltä toistaiseksi säästyneisiin maihin, Kontula varoittaa.

Sopimuksessa tulisi julkisen velan paimentamisen sijaan kiinnittää huomiota kokonaisvelkaan. Kokonaisvelalle asetettu katto siirtäisi painopistettä leikkauslistoista kokonaisvaltaisiin malleihin, kuten pankkien taseiden puhdistamiseen sekä pankkien pilkkomiseen ja säätelyyn.

Talouskurisopimuksen mittariksi asetetun rakenteellisen alijäämään ohella myös ylijäämiä tulisi säädellä.

– Keynesin oppeja mukaillen tulisi ylijäämiä verottaa tiukkojen alijäämärajoitusten rinnalla. Tämä parantaisi alijäämämaiden vientimahdollisuuksia ja siten edistäisi talousalueen vakautta, Kontula esittää.

Toimiakseen talouskurisopimus edellyttäisi myös työllisyyden säätelyä. Jatkossa Kontula asettaisikin työttömyysluvuille hälytysarvon, jonka jälkeen unioni vaatisi jäsenmaalta työllisyystoimia.

Kontula pitää hallituksen esittämää talouskurisopimusta järjettömänä ja toivoo, että hanke jäisi lopulta vain poliittiseksi tahdonilmaukseksi. Tätä skenaariota tukee aikaisempien talouskurihankkeiden kohtalo sekä se tosiseikka, että suurin osa euromaista ei allekirjoitushetkellä ole lähelläkään sopimuksessa asetettuja tasapainoisen talouden ehtoja.

Lisätietoja: Anna Kontula, anna.kontula@eduskunta.fi, p. 050 512 04 96.