Puolustusmenoissa säilyi tolkku

Tämä näkemys voitti, ja puolustusmenoissa säilyy kohtuus ja harkinta. Vasemmiston linjoilla on myös kansalaisten selvä enemmistö: Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan tuoreen tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista kannattaa puolustusmenojen pitämistä ennallaan tai niiden vähentämistä.

Selonteon valmistelussa varsinkin oikeisto olisi halunnut luvata armeijalle automaattisten indeksikorotusten lisäksi jopa 150 miljoonaa euroa vuodessa lisää, selonteon koko tarkasteluaikana yhteensä yli puoli miljardia euroa!

Armeijan rahatoiveita perustellaan asejärjestelmien kallistumisella. Kuitenkin samat tai vielä suuremmat kustannuspaineet kohdistuvat terveydenhuoltoon, vanhustenhoivaan ja muihin hallinnon aloihin.

Armeija ei ole mikään talouden realiteettien ulkopuolinen saareke, vaan kaikkien on osallistuttava niiden ratkaisujen etsintään, joilla Suomi pääsee taloustaantuman yli.

Puolustusmenoissa säilyi nyt tolkku. Vasemmisto sai tahtonsa läpi myös siinä, että selonteko toistaa hallitusohjelman Nato-kannan: tämän hallituksen aikana ei valmistella Nato-jäsenyyden hakemista.