Posts Categorized: Tiedotteet 2014

Myllykoski vaatii suuryritysten verokikkailua kuriin

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 18.12.2014   Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski vaatii suuryritysten verokikkailua kuriin. Myllykoski kirjoittaa blogissaan, että esimerkiksi Fortum on saanut verosuunnittelun avulla 400 miljoonan euron hyödyt itselleen. Jos tuo summa olisi ollut valtion verotulona, olisi valtion ensi vuoden talousarvio paremmissa kantimissa.

Korjausvelan lykkäys estää investointeja

Vasemmiston eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2015 Kansanedustaja Eila Tiainen (vas.) peräänkuuluttaa investointia kohteisiin, jotka kaipaavat korjaamista. Homekoulujen lisäksi tiestö on huonossa kunnossa. Parlamentaarisen korjausvelkatyöryhmän raportin mukaan liikenteen korjausvelka on 2,3 miljardia euroa. – Ellemme saa liikenneväyliä säälliseen kuntoon, se saattaa estää jopa uudet työllistävät investoinnit. Esimerkiksi Keski-Suomeen suunniteltu Metsä-Groupin biotehdas tarvitsee sujuvat ja hyvät liikenneyhteydet.

Kiristävä budjetti eriarvoistaa Suomea

Vasemmiston eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2014 Vasemmiston varapuheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen kuvaa ensi vuoden valtion talousarviota kiristäväksi, kurjistavaksi ja eriarvoistavaksi. Kuitenkin nyt tarvitaan elvytystä, investoinnit liikkeelle ja talouden pyörät pyörimään. – Nyt tarvitaan työtä, toimeentuloa ja kestävää kasvua. Hallituksen tekemä politiikka on leikkauspolitiikkaa. Suomi ei kuitenkaan nouse taantumasta leikkaamalla vaan elvyttämällä.

[ Lue lisää → ]

Sairaalle sama oikeus lomaan kuin muillakin

Euroopan unionin tuomioistuin nimittäin antoi jo vuonna 2012 työaikadirektiiviä koskevan tuomion, jonka mukaan pitkällä sairauslomalla oleva työntekijä ei menetä oikeutta palkalliseen lomaan silloin, kun sairaus kestää työsuhteen päättymiseen asti. Toisin sanoen, pitämättömät lomat eivät ”pala”, jos on ollut pitkään sairaana ja työt loppuvat.

EU:n tuomio asettaa työntekijän parempaan asemaan kuin Suomen nykyinen vuosilomalaki, jonka mukaan lomaa ei kerry, jos sairaus jatkuu kauemmin kuin 75 työpäivää vuodessa. Suomen lakia tulisikin siksi muuttaa, ja laajentaa työntekijän lomaoikeutta. Yli kaksi vuotta on kuitenkin jo kulunut, mutta lakimuutos on edelleen jäänyt tekemättä.

[ Lue lisää → ]

Myös korjausvelkaa ja hyvinvointivelkaa maksettava

Vasemmiston eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2014. Kansanedustaja Kari Uotilan ryhmäpuheenvuoro budjetin palautekeskustelussa Vasemmiston ryhmäpuhuja, kansanedustaja Kari Uotila vaatii leikkaavan talouspolitiikan muuttamista työllistäväksi ja elvyttäväksi. Vain siten Suomi voi pienentää mittavaa liikenneverkon ja rakennuskannan korjausvelkaa ja vähentää syntynyttä hyvinvointivelkaa. – Lyhytnäköisellä euromääräisen julkisen velan välttelyllä heikennetään pitemmän aikavälin velkakestävyyttämme, sanoi Uotila.

Loppu maksuhäiriömerkintäisten syrjimiselle

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 12.12.2014 Vasemmistoliiton satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski on jättämässä lakialoitteen, jossa pankit velvoitetaan antamaan verkkopankkitunnukset myös maksuhäiriömerkinnän saaneille. Tällä hetkellä pankit eivät aina toimi näin, vaan pakottavat maksuvaikeuksissa olevat kalliiden konttoripalveluiden käyttäjiksi.

Työmarkkinat kovassa paikassa

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 11.12.2014 Vasemmistoliiton satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski kirjoittaa blogissaan suomalaisen työelämän olevan ratkaisujen paikassa. Edessä on kääntyminen joko toimivan työelämän ja taloudellisen kasvun tielle, tai putoaminen yhä syvemmälle kaivoon työnantajien sanelun ja kyykytyksen myötä. Kevään eduskuntavaalit tulevat pitkälti ratkaisemaan suunnan.

[ Lue lisää → ]

Arhinmäeltä aloite luottamusmiesten irtisanomissuojan parantamiseksi

Vasemmistoliiton puheenjohtaja kansanedustaja Paavo Arhinmäki on tehnyt lakialoitteen luottamusmiesten irtisanomissuojan parantamisesta. Aloitteen tarkoituksena on parantaa luottamusmiehen ja luottamusvaltuutetun oikeussuojaa mahdollisen laittoman työsuhteen irtisanomisen tai purkamisen tapauksissa. Samalla ehdotus lisää työmarkkinajärjestöjen ajanmukaista tietoa luottamusmiesten ja -valtuutettujen asemaan liittyvistä ongelmista.

Työntekijöiden kyykyttämisen on loputtava

Kansanedustaja Jari Myllykosken tiedote 8.12.2014 Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski on pöyristynyt ABB:n Pitäjänmäen tehtaan pääluottamusmiehen työsuhteen päättämisestä. Pääluottamusmiehen erottaminen osoittaa ABB:n piittaamattomuutta työntekijöiden oikeuksista ja luottamusmiehen irtisanomissuojasta.