Soklilla pallottelun loputtava

Vasemmistoliiton Lapin piirihallituksen tiedote 16.8.2014

Vasemmistoliiton Lapin piirin piirihallitus piti kokoustaan lauantaina 16.8.2014. Kokouksessa tuotiin julki huoli Stubbin/Rinteen hallituksen hiljaisuuteen Soklin ratainvestointiasiassa. Vaikka valtiontalouden liikkumavara on erittäin kireä, on Sokli-investointi toteutettava vihdoinkin ja päästettävä alueen ihmiset epätietoisuudesta, kun hallitus kokoontuu budjettiriiheen tekemään linjauksia ensi vuoden talousarvion osalta.

Lisäksi kaivoslain osalta on toteutettava Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän jo aiemmin vaatima louhintamaksu, jotta myös alueelle saadaan edes haittojen syntyneiden haittojen kompensoimista, joka osaltaan mahdollistaisi omaehtoista aluekehitystyötä jatkossa.

Soklin kaivosoikeuden aiemmin omistaneen Kemira GrowHow’n myyminen pilkkahintaan norjalaiselle Yaralle oli jo sinänsä monilta osin suomalaisen maatalouden ja kaivosteollisuuden toimintaedellytyksiä rajusti heikentänyt päätös. Nyt kun Yara kuitenkin on selvästi tuonut julki halunsa investoida Sokliin miljardin verran, on välttämätöntä saada valtio toteuttamaan oma osuutensa investoinnin mahdollistamiseksi. Hankkeen merkittävät alue- ja kansantaloudelliset vaikutukset pitäisi olla kaikkien tiedossa mutta myös ratainvestointiin olennaisesti liittyvä näkymä Barentsin ratayhteyden syntymiseksi Kantalahden kautta on Suomelle elintärkeä ja siinä kisassa on oltava liikkeellä jo nyt.

Itä-Lapin kuntien edustajat tapaavat liikenneministeri Risikon tämän viikon keskiviikkona. Toivottavasti hallitus tarjoaa tällä kertaa konkreettisen näkymän sen suhteen, miten Soklin rahoitus ja investointi turvataan ja että päähallituspuolue Kokoomus tarjoaisi myös perinteisiä aluepolitiikan toteuttamisen välineitä. Valtion pitää uskaltaa olla rohkea vaikeinakin taloudellisina aikoina, kuten mm. Turun telakan tapaus osoittaa. Ideologinen vetäytyminen taustalle jatkaa talouden synkkää näivettymiskehitystä.

Lisätietoja:
Pertti Keränen, Lapin piirin puheenjohtaja, p. 040 540 6819