Vasemmisto tukee TTIP:n ja CETA:n vastaista kansanliikettä

Vasemmistoliiton kannanotto 15.10.2014

EU:n komissio päätti ennakkosensuurilla estää nimienkeruun viralliseen euroopanlaajuiseen kansalaisadressiin EU:n ja Kanadan (CETA) sekä EU:n ja Yhdysvaltain (TTIP) välisiä kauppasopimuksia vastaan.

Kauppasopimusten sisältö on niin vakava, että vaaditut miljoona nimeä vähintään seitsemästä EU:n jäsenmaasta olisivat tulleet nopeasti täyteen. Komissio ei onnistunut sensuroinnillaan lopettamaan kansalaisliikehdintää, vaan nimiä on alettu kerätä komissiosta välittämättä.

Nimiä keräävä kansanliike haluaa estää TTIP:n ja CETA:n, koska ne sisältävät useita ongelmallisia kohtia. Esimerkiksi sääntelyn yhdenmukaistaminen sekä sijoittajien ja valtioiden välinen riitojenratkaisumenettely uhkaavat demokratiaa ja oikeusvaltiota.

Vasemmisto haluaa estää työ-, sosiaali-, ympäristö-, yksityisyydensuoja- ja kuluttajanormien heikentämisen sekä julkisten palvelujen (kuten vesi) ja kulttuuriomaisuuden sääntelyn purkamisen ja yksityistämisen läpinäkymättömissä neuvotteluissa.

Myös Suomessa kerätään nimiä. Vasemmistoliiton puoluehallitus kannustaa paikallisia osastojaan olemaan nimienkeruussa mukana. Tavoitteena on, että Euroopan unioni ja sen jäsenvaltiot lopettavat Yhdysvaltojen kanssa käytävät transatlanttiset kauppa- ja investointikumppanuutta koskevat neuvottelut (TTIP) ja että Euroopan unionin ja Kanadan välistä vapaakauppasopi¬musta (CETA) ei ratifioida.