Stubbin ja Soinin vastaukset ristiriitaisia

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän tiedote 15.12.2015

Vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi kummastelee välikysymyskeskustelussa pitämässään ryhmäpuheenvuorossa, miten on mahdollista, että hallituksen luvut vaihtuvat ministerin myötä.

-Näyttää siltä, että hallituksen sisältä saa erilaisen vastauksen, riippuen ministeristä, kuka vastaa.

Mustajärvi nostaa esimerkiksi kirjallisen kysymyksensä Suomen ja Norjan maksamista EU-maksuista. Vastaukseksi kysymykseensä Mustajärvi sai sekä ulkoministeriltä että valtiovarainministeriltä erilaiset luvut. Heitto ministerien antamissa luvuissa oli kuusinkertainen.

Kansanedustaja onkin huolissaan hallituksen hallintokulttuurista ja esitysten valmistelusta. Kyse ei olekaan yksittäisen ministerin valkoisesta valheesta vaan ongelma koskee myös ministeriöitä, virkakuntaa ja koko päätöksenteon demokraattisuutta.

-Välikysymys on tehty aiheesta, sillä nyt puhumme perimmäisistä asioista ja perimmäisistä kysymyksistä nimenomaan demokratian kannalta. Emme puhu pelkästään yhden ministerin yhdestä lipsahduksesta tai väärän tiedon levittämisestä vaan siitä, millainen hallintokulttuuri Suomeen on juurrutettu. Se kuva on pelottavan rujo!

Mustajärvi korostaa, että anteeksipyyntö ei nyt riitä. Hänen mukaansa ministerin sanaan on voitava luottaa kaikissa tilanteissa. Samoin siihen, että lakeja valmisteleva koneisto toimii avoimesti ja tasapuolisesti ja että hallituksen esitysten seuraukset arvioidaan niin rehellisesti kuin suinkin.

-Anteeksipyynnöillä – vaikka niitä esitettäisiin tukuttain – ei ratkaista perimmäistä ongelmaa eli valmistelukoneiston kyseenalaista tapaa toimia.

Hallitus vastaa tänään vasemmistoliiton ja vihreiden jättämään välikysymykseen lainvalmistelun avoimuudesta sekä oikean tiedon välittämisestä eduskunnalle.

Lisätietoja:

Markus Mustajärvi, 050-511 3133