Ulkomaisen autoteollisuuden elvyttäminen lopetettava

Vasemmistoliiton puoluehallituksen kannanotto 23.8.2015

Sipilän oikeistohallitus aikoo kiristää auton omistajien verotusta sadalla miljoonalla. Uusien autojen veroa aiotaan laskea 200 miljoonaa.

Vasemmisto pitää vastuuttomana elvytyspanostusten käyttämistä ulkomaiseen autoteollisuuteen. On todennäköistä, että suurin osa veronalennuksesta valuu autoja valmistavien ja maahantuovien yritysten katteisiin. Samaan aikaan kun hallitus tukee ulkomaista autoteollisuutta se heikentää kotimaisen julkisen liikenteen tukia.

Samaan aikaan hallitus suunnittelee esimerkiksi päiväkotien ja koulujen ryhmäkokojen kasvattamista. Ryhmäkokojen kasvattaminen paitsi heikentää kasvatuksen laatua, myös lisää työttömyyttä. Vasemmisto haluaa ylläpitää ja elvyttää kotimaista työtä niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla: se maksaa itsensä takaisin kasvavina verotuloina ja pienempinä työttömyysmenoina.

Jo Stubbin hallitus aloitti autoteollisuuden elvyttämisen ns. romutusmaksulla. Toisaalta Stubbin hallituksen kotimarkkinoille suuntautuneet leikkaukset ovat pahentaneet työttömyyttä niin paljon, että Sipilän hallitus joutuu ottamaan ensi vuonna enemmän velkaa kuin tänä vuonna, vaikka se leikkaa lähes miljardin lisää.

Velkakierre voidaan katkaista ainoastaan tukemalla kotimaista työllisyyttä. Leikkaukset ja työajan palkaton pidentäminen syventävät lamaa.

Lisätietoja:
Jussi Saramo