Asumistuen heikennykset estettävä

Vasemmistoliiton kansanedustaja, ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Silvia Modig ei hyväksy asumistuen heikentämistä. Hallitus on leikkaamassa kimppa- ja miniasunnoissa asuvien asumistukea ja sitomassa enimmäisasumismenot elinkustannusindeksiin vuokraindeksin sijaan. Eduskunta käsittelee esitystä asumistukilain muuttamiseksi lähetekeskustelussa keskiviikkona.

Alivuokra- ja kimppa-asuntoja sekä alle 20 neliömetrin kokoisia asuntoja koskeva muutos alentaa 12 000:n tuensaajan asumistukea. Valtaosa heistä on opiskelijoita, joiden toimeentuloa on jo leikattu kohtuuttomasti.

– Ei ole oikein, että lisätään sellaisten ihmisten asumiskustannuksia, jotka ovat valinneet kaikkein edullisimman asumismuodon ja minimoineet asumismenonsa, Modig sanoo. – Asunnon jakaminen on monessa tilanteessa järkevä vaihtoehto, eikä yhteisöllisen asumismuodon sorsiminen ole tätä päivää.

Enimmäisasumismenojen sitominen elinkustannusindeksiin vuokraindeksin sijaan puolestaan vaikuttaa kaikkien asumistuensaajien tukeen. Jos viime vuosien kova vuokrien nousu jatkuu, asumistuki kattaa vuosi vuodelta pienemmän osan vuokrasta.

– Enimmäisasumismenojen taso on jo nyt jäänyt pahasti jälkeen todellisesta vuokratasosta, Modig muistuttaa. –  Enimmäisasumismenot ylittyvät jo 72 prosentilla asumistuen saajista. On käsittämätöntä, että tietoisesti halutaan kasvattaa tätä prosenttia.

Modig pitää hallituksen esitystä kohtalokkaana kotikaupungissaan Helsingissä.

– Asumisen hinta on karannut Helsingissä käsistä, ja juuri pienemmistä vuokra-asunnoista on pulaa. Jos kimppakämpissä asumista vaikeutetaan, yksiöiden kysyntä kasvaa entisestään, mikä voi pahimmillaan edelleen johtaa yksiöiden kallistumiseen.

Modig ei nielekään hallituksen selityksiä, jonka mukaan muutoksilla hillittäisiin vuokrien nousua.

– Viime vuosien tilastot osoittavat, että vuokrat ovat nousseet kovaa vauhtia enimmäisasumismenojen jäädytyksistä huolimatta.

Myös leikkauksilla saavutettavat säästöt ovat Modigin mukaan epävarmalla pohjalla.

– Asumistuen alentaminen johtaa aina toimeentulotukimenojen kasvuun. Tämä on kerta kaikkiaan hölmöläisen peitonjatkamista.