Jonas Sjöstedt Suomeen oikaisemaan Orpoa ja Grahn-Laasosta

Tiedote 15.3.2017

Ruotsin vasemmistopuolueen puheenjohtaja Jonas Sjöstedt saapuu Suomeen 21.3. osallistuakseen yleisötilaisuuteen eduskunnan kansalaisinfossa vasemmistoliiton kansanedustajien kanssa ja oikaistakseen Orpon ja Grahn-Laasosen väittämät. Myös ministerit on kutsuttu tilaisuuteen.

– Markkinaehtoiset palvelut ovat edellyttäneet huomattavaa sääntelyä ja valvontaa ja näin lisänneet byrokratiaa koko terveydenhuollossa. Valvonnasta huolimatta yksityistetty hoiva on johtanut useisiin skandaaleihin Ruotsissa, Sjöstedt sanoo.

Tukholmassa on paha pula synnytyspaikoista. Silti synnytyslaitos Sophia lakkautti toimintansa, kun se ei tehnyt tarpeeksi voittoa. Päätös vaikutti raskaana oleviin naisiin välittömästi. Smoolannissa hoitokeskus lopetti toimintansa yön yli ja potilaille ilmoitettiin sosiaalisessa mediassa, ettei heidän hoitoa enää voida toteuttaa.

– Kun yritykset jättävät potilaansa hoitamatta joutuu julkinen sektori lyhyellä varoitusajalla ottamaan vastuun heistä. Silloin resurssit, jotka olisi voitu käyttää parempaan hoitoon ovat jo valuneet yksityisiin voittoihin, Sjöstedt toteaa.

Ruotsissa terveydenhuollossa on voimassa valinnanvapausmalli, joka muistuttaa Suomessa esitettyä. Ruotsin vasemmistopuolueen tavoitteena on rajoittaa voitontavoittelua terveydenhuollossa.

Lisätiedot:
Li Andersson