Miten puolue toimii

Vasemmistoliitto toimii jäseniensä ja kannattajiensa avulla.

Toiminta voi olla monenlaista

Toiminta Vasemmistossa ei edellytä jäsenyyttä. Mukaan vaikuttamaan ja ideoimaan ovat tervetulleita myös äänestäjät, kannattajat tai muuten vaikuttamisesta tai mukavasta yhdessäolosta kiinnostuneet.

Vapaamuotoinen toiminta, erilaiset ryhmät, keskustelupiirit, harrasteporukat,  ympäristöaktiivisuus, illanvietot ja muu rento yhdessäolo ovat kaikki toivottavia muotoja edistää oikeudenmukaisuutta, kestävää kehitystä ja asuinympäristön viihtyisyyttä.

Puolueen asioista päättävät kuitenkin sen jäsenet järjestäytyneissä organisaatioissa. Vasemmistoliiton toimintaa ohjaavat puolueen säännöt, jotka puoluekokous hyväksyy.

Puolueen päättäjät

Jäsenet toimivat omissa paikallisissa yhdistyksissään eli puolueosastoissa sekä alueidensa eli piirien organisaatioissa. He vaikuttavat kunnallisiin ja maakunnallisiin päätöksiin valtuutettuina tai valtuutettuja evästäen.

Puoluekokous käyttää ylintä päätösvaltaa. Jäsenillä on mahdollisuus osallistua kokoukseen kokousedustajina. Puoluekokous päättää säännöistä,  tavoitteista ja poliittisista kannoista. Se kokoontuu joka kolmas vuosi ja valitsee puoluejohdon: puoluesihteerin, puheenjohtajat, puoluevaltuuston ja puoluehallituksen. Jäsenet ja osastot voivat tehdä puoluekokoukselle aloitteita, myös puoluekokousten välisenä aikana.

Puoluekokousten välillä päätösvalta on puoluevaltuustolla, joka arvioi poliittista linjaa ja strategiaa jatkuvasti. Se kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tekee aloitteita ja ehdotuksia ja välittää tietoa jäsentensä kautta alueelleen ja alueeltaan puoluehallitukselle.

Puoluehallitus toteuttaa puolueen poliittista toimintaa ja toimii yhdistyslain mukaisena hallituksena.

Työpaikkana puolue

Vasemmistoliitossa on palkattuja työntekijöitä, joista osa toimii puoluetoimistolla Lintulahdenkadulla Helsingissä (taloushallinnon, hallinnon ja tiedotuksen työntekijät, kunnallissihteeri ja naispoliittinen sihteeri) ja osa maakunnissa eri piirien toiminnanjohtajina. Puoluetoimistolla toimii myös poliittisena työntekijänä puoluesihteeri. Katso työntekijöiden yhteystiedot ja toimenkuvat.

Eduskunnassa toimivien kansanedustajien toimipaikka on eduskuntatalo. Eduskuntaryhmään kuuluvat myös samassa talossa työskentelevät ryhmän palkatut työntekijät. Katso eduskuntaryhmän työntekijöiden yhteystiedot.

Kansanedustajat ja puoluejohto kiertävät myös maata tapaamassa kansalaisia ja kansalaisryhmiä, kuntien, elinkeinoelämän tai esimerkiksi kulttuurin edustajia.

Vasemmiston toimintakulttuurin ja organisaation yksityiskohdat on kuvattu tarkemmin sivulla Vasemmiston toiminta kohti 2020-lukua.