Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten Vasemmistoliittoon voi liittyä jäseneksi?

Voit liittyä Vasemmistoliittoon jäseneksi tulostamalla ja täyttämällä jäsenlomakkeen tai täyttämällä sähköisen liittymislomakkeen. Ensisijaisesti suosittelemme liittymään jäseneksi paikallisyhdistykseen, jolloin pääset mukaan vaikuttamaan esimerkiksi puolue- tai piirikokousvalintoihin. Kun olet täyttänyt ja lähettänyt lomakkeen, otetaan sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Millaista toimintaa Vasemmistoliitossa on tarjolla?

Puolueessa voit toimia omien voimavarojesi mukaan esimerkiksi oman lähiösi tai kuntasi terveyskeskuksen säilyttämiseksi, saadaksesi lapsesi kouluun pienemmät luokkakoot tai parantaaksesi työelämän oloja.

Vasemmistoliitto tarjoaa sinulle myös mahdollisuuden osallistua erilaisiin keskustelutilaisuuksiin ja seminaareihin ja saada elinikäisiä ystäviä. Voit lähteä halutessasi myös ehdolle erilaisiin vaaleihin Vasemmistoliiton ehdokkaana tavoittelemaan paikkaa esimerkiksi valtuustossa tai eduskunnassa. Uudet ideat toiminnan muodoiksi ovat myös enemmän kuin tervetulleita!

Paljonko Vasemmistoliitolla on jäseniä?

Vasemmistoliitossa on tällä hetkellä noin 10 500 jäsentä.

Millainen on Vasemmistoliiton järjestöorganisaatio?

Puolueen järjestörakenne on kolmiportainen. Se koostuu paikallis-, piiri- ja keskustasosta. Paikallisesti toimivat perus- ja kunnallisjärjestöt. Ne muodostavat piirijärjestön. Yhdessä edellä mainitut muodostavat keskustasolla Vasemmistoliitto rp:n.

Joka kolmas vuosi pidettävä puoluekokous valitsee puolueelle puheenjohtajan, kolme varapuheenjohtajaa, puoluesihteerin, puoluehallituksen ja puoluevaltuuston. Puoluekokous hyväksyy Vasemmistoliiton periaateohjelman (vastaa puolueohjelmaa) sekä poliittisen tavoiteohjelman. Niissä määritellään puolueen keskeiset periaatteet ja tavoitteet. Puoluekokouksessa on päättämässä 300 puolueen jäsenten keskuudestaan valitsemaa edustajaa.

Puoluekokousten välillä ylintä päätäntävaltaa käyttää kaksi kertaa vuodessa kokoontuva puoluevaltuusto. Yksityiskohtaisemmin puolueen toimintaa ohjaa puoluehallitus, joka kokoontuu kuukausittain.

Puolueen toiminnan pohjana ovat säännöt.

Puolueella ja eduskuntaryhmällä on omat  työntekijänsä, joilta saa lisätietoja toiminnasta ja kansanedustajien työstä.

Puoluetoimiston työntekijöiden yhteystiedot.
Eduskuntaryhmän kanslian yhteystiedot.
Alueellisten toiminnanjohtajien yhteystiedot.

Mitkä ovat Vasemmistoliiton keskeisimmät arvot?

Vasemmistoliitto määrittelee vuonna 2007 puoluekokouksessa hyväksytyssä periaateohjelmassaan keskeisimmiksi arvoikseen vapauden, kestävän kehityksen ja tasa-arvon. Lue tarkemmin asiasta periaateohjelmasta.

Milloin Vasemmistoliitto on perustettu?

Vasemmistoliitto on perustettu vuonna 1990. Sen perustajia olivat Suomen kansan demokraattinen liitto (SKDL), Suomen kommunistinen puolue (SKP) ja Suomen naisten demokraattinen liitto (SNDL). Noin 3500 ihmistä osallistui Vasemmistoliiton perustamiskokoukseen 27.–28.4.1990.

Ketkä ovat olleet Vasemmistoliiton puheenjohtajia?

Tällä hetkellä Vasemmistoliiton puheenjohtajana on turkulainen kansanedustaja Li Andersson. Aiempia puheenjohtajia ovat olleet Paavo Arhinmäki, Martti Korhonen, Suvi-Annes Siimes ja Claes Andersson.

Ketkä ovat olleet Vasemmistoliiton puoluesihteereitä?

Tällä hetkellä Vasemmistoliiton puoluesihteerinä on helsinkiläinen Joonas Leppänen. Aiempia puoluesihteerejä ovat olleet Marko Varajärvi, Sirpa Puhakka, Aulis Ruuth, Ralf Sund ja Matti Viialainen.

Onko Vasemmistoliitolla omaa sanomalehteä?

Vasemmistoliiton pää-äänenkannattaja on Helsingissä toimitustaan pitävä Kansan Uutiset, joka ilmestyy 7-päiväisenä verkkolehtenä osoitteessa kansanuutiset.fi ja joka perjantai paperiversiona.

Lisäksi Oulussa ilmestyy kuukausittain Kansan Tahto (kansantahto.fi) .

Vasemmistoliitto toimittaa jäsenilleen Vasemmisto-jäsenlehteä kerran vuodessa (lue lehti verkossa täältä >>).

Onko Vasemmistoliitolla nuorisotyötä?

Vasemmistonuoret tekee Vasemmistoliiton nuorisotyötä. Vasemmistonuoret ry on itsenäinen punavihreä poliittinen nuoriso- ja kansalaisjärjestö. Vasemmistonuoret toimii paremman maailman puolesta kaduilla ja kabineteissa.

Vasemmistonuorilla on vireää paikallista, valtakunnallista ja kansainvälistä toimintaa. Liittyminen Vasemmistonuoriin on ilmaista. Vasemmistonuorten jäsenet saavat kotiinsa ilmaiseksi vasemmistolaisen mielipide- ja kulttuurilehti Liberon.

Lisätiedot ja liittymisohjeet Vasemmistonuoriin saat täältä.

Onko Vasemmistoliitolla naistoimintaa?

Vasemmistonaiset on valtakunnallinen naisverkosto, jonka jäsenten ei tarvitse liittyä jäseneksi Vasemmistoliittoon. Vasemmistonaisilla on vireää toimintaa ympäri Suomen erilaisten tempausten ja tapahtumien merkeissä. Lisätietoja Vasemmistonaisten sivuilta.