Li Andersson: tarvitsemme ryhtiä ilmastopolitiikkaan!

Ilmastonmuutos on aikamme suurimpia uhkia, mutta aihe ei juuri näy suomalaisessa politiikassa. Suomi myös toimii parhaillaan Arktisen neuvoston puheenjohtajamaana, mutta puheenjohtajakauden ja neuvoston tavoitteista on käyty huomattavan vähän keskustelua. Euroopan vasemmistopuolueen järjestämä, yleisölle avoin Arktisen ilmaston tulevaisuus -seminaari pyrkii muuttamaan tämän.

– Poliittisen keskustelun ongelma on usein sen keskittyminen lyhyen aikavälin poliittisiin konflikteihin ja pienistä yksityiskohdista kinasteluun. Ilmaston lämpeneminen kuitenkin edellyttää järjestelmätason muutoksia ja nimenomaan siitä haluamme keskustella tässä seminaarissa, sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Seminaarissa pohditaan rohkeita ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, analysoidaan käynnissä olevia ilmastokampanjoita ja keskustellaan arktisilla alueilla tapahtuneista luonnonmuutoksista.

– Suomi on linjannut olevansa ensimmäinen maa, joka kieltää kivihiilen käytön vuoden 2030 jälkeen. Vastaavia päätöksiä tarvitaan maailmanlaajuisesti, jotta fossiilisten polttoaineista voidaan siirtyä kohti tulevaisuuden energiaratkaisuja, Andersson jatkaa.

Kirjaimellisesti vaikuttava puhujakaarti

Seminaarin puhujiksi saapuu muun muassa Euroopan vasemmistopuolueen puheenjohtaja, tunnettu toisinajattelija Gregor Gysi. Hän oli tunnettu toisinajattelija jo DDR:ssä, kun Berliinin muurin murtumisen jälkeen hän toimi maan viimeisenä puoluejohtajana, joka vei Saksojen yhdistyessä puoluettaan kohti monipuoluejärjestelmää.

Seminaarissa puhuu myös kirjailija Kelly Berthelsen, jonka teos Tarningup ilua oli ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi 2003. Puheenvuoroja kuullaan lisäksi Jacobin-lehden irlantilaiselta toimituspäällikkö Ronan Burtenshawilta ja saksalaiselta Ende Gelände -liikkeen aktiivi Daniel Hofingeriltaaq.

Suomesta ohjelmaan osallistuvat saamelaisneuvoston varapuheenjohtaja ja Ellos Deatnu -ryhmän toimija Aslak Holmberg, ympäristötutkija ja tietokirjailija Ville Lähde, Pohjoismaiden Greenpeacen Arktis-kampanjavastaava Tapio Laakso, vasemmistoliiton kansanedustaja Silvia Modig, Ellos Deatnu -ryhmän toimija ja Utsjoen kunnanvaltuutettu Anni Ahlakorpi sekä Pohjoismaiden vihreän vasemmiston pääsihteeri Mia Haglund. Li Andersson pitää tapahtuman avauspuheenvuoron.

Tapahtuman tiedot:

Arktisen ilmaston tulevaisuus – Future of Arctic Climate
lauantai 9.9. klo 12–18
Allianssi-talo, Asemapäällikönkatu 1, Helsinki
Klikkaa tapahtuman Facebook-sivuille  tästä.