Poh­jois-Poh­jan­maan lis­tal­le li­sää kan­san­edus­ta­ja­ko­ke­mus­ta

Vasemmistoliiton ehdokaslista ensi kevään eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiirissä on lähes valmis, kun Muhoksella 24.11. pidetty Pohjois-Pohjanmaan piirikokous asetti neljä uutta ehdokasta. He ovat Anne Huotari ja Risto Kalliorinne Oulusta, Outi Pekkala Haapavedeltä ja Veli Paasimaa Muhokselta. Heistä Huotarilla ja Kalliorinteellä on parlamentaarista kokemusta jo nyt.

Aiemmin vuosina 1995-2007 eduskunnassa vaikuttaneen Huotarin innosti mukaan erityisesti halu laittaa sosiaali- ja terveyskuvioita uuteen uskoon.

– Soten, sosiaaliturvan sekä työllisyysasioiden asiantuntijana olen nähnyt työssä ja luottamustehtävissä runsaasti niiden korjaustarpeita. Virtaa riittää vielä valtakunnan politiikkaankin, toteaa tällä hetkellä muun muassa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston puheenjohtajana vaikuttava Huotari.

Vuosina 2011-2015 kansanedustajana ollut puolueen varapuheenjohtajana pitkään toiminut Kalliorinne aikoo tehdä monikärkisen vaalikampanjan.

– Yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kitkeminen, pohjoisen kamppailu etelän vetovoimaa vastaan, ilmastonmuutoksen torjuminen, pienipalkkaisten työntekijöiden aseman parantaminen ja kamppailu veronkiertoa ja harmaata taloutta vastaan. Motivoivia teemoja kyllä piisaa, toteaa viime eduskuntavaaleissa 4800 ääntä saanut Palvelualojen ammattiliiton aluepäällikkö Kalliorinne.

Eduskuntavaalien tavoite on korkealla, mutta realistinen. Piirikokous oli luottavainen siitä, että hyvällä vaalityöllä Vasemmistoliitto pystyy nostamaan Oulun vaalipiirin kansanedustajiensa määrän nykyisestä kahdesta neljäksi. Kampanjointia terästää, että se käydään laskevan suosion kanssa kamppailevan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kotikentällä.

Aikaisemmin hyväksytyt yhdeksän ehdokasta ovat Markku Eilola-Jokivirta, Heidi Haataja, Katja Hänninen, Jouni Jussinniemi, Olli Kohonen, Ville Luotola, Carina Läntinen, Suvi Röntynen ja Hanna Sarkkinen. Kainuun piirijärjestö on asettanut omat kolme ehdokastaan yhteisen vaalipiirin listalle. Kaikkiaan vaalipiirissä on ehdokkaana viisi kansanedustajakokemusta omaavaa ehdokasta: Huotari, Hänninen, Kalliorinne, Kyllönen ja Sarkkinen

Lue lisää Kansan tahdon uutisesta.