Puoluevaltuuston kannanotto: Suomen on keskeytettävä asevienti Pohjois-Syyriassa sotivalle Turkille

Vasemmistoliiton puoluevaltuusto vaatii hallitusta keskeyttämään välittömästi aseviennin Turkille, joka sotii Pohjois-Syyriassa kurdijoukkoja vastaan. Suomen ja EU:n on lisäksi painostettava Turkkia pakotteiden uhalla lopettamaan sotatoimet Syyriassa ja vetäytymään Afrinista.

”Suomi ei voi viedä aseita sotaa käyviin ja ihmisoikeuksia loukkaaviin maihin. En usko, että suomalaiset haluavat omatunnolleen siviileihin kohdistuvaa väkivaltaa tai ylipäätään Syyrian sisällissotaan sotkeutumista”, puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Lohikoski sanoo.

Turkin armeija aloitti 20.1.2018 hyökkäyksen kurdien YPG/YPJ-joukkojen hallitsemalle Afrinin alueelle Syyrian pohjoisosassa. Sunnuntaina 18.3. turkkilaiset joukot valtasivat Afrinin kaupungin. Turkin hyökkäysten seurauksena kymmeniä tuhansia ihmisiä on paennut alueelta ja satoja siviilejä on tapettu iskuissa. SaferGloben vuoden 2017 asevalvontaraportin mukaan Suomen Turkkiin kohdistuva asevienti oli lähes 12 miljoonaa vuonna 2016.

”Onko tämä tosiaan hallituksen hinta sille, että Suomi viittaa kintaalla kansainväliselle oikeudelle ja ihmisoikeuksille?” Lohikoski kysyy.

Turkin kohteena ovat kurdien joukot, jotka ovat aikaisemmin onnistuneet häätämään Isis-terroristijärjestön Pohjois-Syyriasta. Nyt Isis uhkaa taas nousta valtaan alueella, kun Turkki ja sen kanssa liittoutuneet islamistijoukot ovat hyökänneet kurdijoukkojen kimppuun. Lehtitietojen mukaan suurin osa näistä Turkin liittolaisista oli vielä vähän aikaa sitten Isisin riveissä.

Huolestuttavaa on myös se, että Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan on ilmoittanut laajentavansa hyökkäystään Syyriassa vallatakseen lisää alueita kurdeilta.

Vasemmistoliitto vaatii hallitusta keskeyttämään välittömästi aseviennin Turkkiin ja ajamaan taloudellisia pakotteita, jotta Turkki vetäytyisi kurdialueilta.

Vasemmistoliitto haastaa muut oppositiopuolueet sitoutumaan aseviennin pysäyttämiseen Turkkiin.

”Hallituksen päätös jatkaa Turkin sodankäynnin aseistamista on sekä kansainvälisen oikeuden että ihmisoikeuksien vastaista toimintaa. Jos Suomen kanta Turkkiin sotatoimiin Afrinissa ei muutu, tarkoittaa se pakolaiskriisin pahenemista ja kansanmurhan uhkaa”, Lohikoski sanoo.

24.3.2018 on kansainvälinen Afrin-päivä.