”Sote-soppa puuroutunut ja palanut pohjaan”

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekosen vappupuhe 1.5.2017 Keravalla ja Järvenpäässä. Pekonen kritisoi kovin sanoin hallituksen ajamaa sote-uudistusta ja erityisesti ns. ”valinnanvapauden” varjolla tehtävää pakkoyhtiöittämistä ja yksityistämistä.

***

Haluan tänään puhua teille tänä vappuna oikeudenmukaisuudesta, tasa-arvosta, yhteistyöstä ja rauhasta.

Satavuotias Suomi kaipaa näitä asioita enemmän kuin aikoihin.

***

Juha Sipilän hallitus on istunut puolet ajastaan. Jos emme saa ennenaikaisia vaaleja, tulee hallitus istumaan vielä kaksi vuotta. Ensimmäiset kaksi vuotta eivät ole herättäneet luottamusta, päinvastoin.

Vuonna 2015 Sipilä vei keskustan vaalivoittoon ja hallitukseen puhumalla suurin lupauksin yhteistyöstä ja uudenlaisesta tekemisen kulttuurista. Kuinka sitten kävikään?

Heti alkuun keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset pettivät opiskelijoille antamansa koulutuslupauksen. Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu massiivisesti.

Lapsiperheet petettiin leikkaamalla lapsilisiä ja työttömien lapset petettiin viemällä heiltä tasa-arvoinen oikeus varhaiskasvatukseen. Jako menestyjiin ja osattomiin ulotettiin lapsiin.

Hallitus petti työntekijät pakottamalla ammattiyhdistysliikkeen epäoikeudenmukaiseen kiky-sopimukseen. Samalla heitettiin roskakoriin sopimisen kulttuuri, joka on valanut Suomeen luottamusta ja vakautta, ja ollut menestyksemme kulmakiviä.

Hallitus petti myös sotaa pakenevat turvapaikanhakijat. Avun sijaan monet saavat Suomessa vastaansa rasismin ja vihapuheet ja lopulta pakkokäännytyksen takaisin hengenvaarallisiin oloihin.

Myös maailman köyhät petettiin, kun hallitus leikkasi kehitysyhteistyön tuen minimiin. Aikana, jolloin maailmanrauhan vuoksi myös Suomen tuki kansainväliselle yhteisölle ja YK-järjestöille olisi erittäin tärkeää, on Suomi irtautunut Pohjoismaisesta linjasta.

Viime viikolla päättyneessä puoliväliriihessä hallitus petti työttömät ja pienituloiset heikentämällä työttömyysturvaa ja asumistukea. Lisää rahaa saivat lähinnä poliisi ja armeija. Tämä kertoo karulla tavalla hallituksen arvoista ja tärkeysjärjestyksestä.

***

Tänä keväänä hallituksen käsissä ovat lukemattomille lapsiperheille ja eläkeläisille elintärkeät sosiaali- ja terveyspalvelut. Niitä runnotaan väkisin uusiksi – ei kansalaisten, vaan kansainvälisen terveysbisneksen ehdoilla.

Hallitus on keittänyt sote-soppaansa niin pitkään, että liemestä ovat kaikki hyvät maut haihtuneet. Jäljellä on pahasti puuroutunut ja pohjaan palanut keitos. Sen hallitus aikoo suomalaisille syöttää.

Valinnanvapauden varjolla tehtävässä pakkoyhtiöittämisessä ja yksityistämisessä voittajia ovat suurten kaupunkien hyvätuloiset ja vähän sairastavat ihmiset. Heille on luvassa uusia yksityisiä palveluita ja ylihoitoa.

Uusien palveluiden maksajia ovat paljon sairastavat syrjäseutujen asukkaat, joiden palvelut karkaavat kaupunkeihin. Hintana ovat korkeat asiakasmaksut ja menetetyt lähipalvelut.

***

Yhdysvalloissa on kehittyneistä maista kallein ja tehottomin terveydenhuolto. Palveluiden tason määrää siellä se, millaiseen vakuutukseen sinulla on varaa.

Mikä on sote-uudistuksen jälkeen tilanne Suomessa?

Jo nyt lukemattomat lapsiperheet joutuvat ottamaan yksityisiä terveysvakuutuksia. Niillä, joilla ei ole vakuutusta, ainoa vaihtoehto on kalliiden asiakasmaksujen terveyskeskus. Vakuutuksenottajille on tarjolla valinnanvapautta ja lisäpalveluita.

Pelkään että Suomessa mennään vauhdilla kohti Amerikan-mallia. Sairaat jättävät sairaudet hoitamatta maksujen pelossa. Hoitamattomana sairaudet pahenevat ja kustannukset yhteiskunnalle kasvavat.

Valinnanvapauden ovat lytänneet Suomen parhaat asiantuntijat. Myös hallituksen asettama lainsäädännön arviointineuvosto vaatii korjaamaan tämän hankkeen.

Näyttää pahasti siltä, että Juha Sipilän Oy Suomi Ab on paikka, jossa järki ei ratkaise, vaan raha ratkaisee.

Hyvät ystävät, hyvät toverit: tämä ei ole oikein.

Näin isosta ja pitkälle tulevaisuuteen Suomen suuntaa määrittävästä uudistuksesta ei voi, eikä saa tehdä yhden puolueen, kokoomuksen, toiveiden tynnyriä.

Vetoan koko sydämestäni keskustaan ja perussuomalaisiin: tehdään hyvä sote yhdessä kaikkien eduskuntapuolueiden kesken. Hylätään kokoomuksen yksityistämismalli.

Voitte luottaa siihen, että vasemmistoliitto tukee sote-uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita palveluiden tasa-arvosta ja yhtenäisistä hoitoketjuista. Mennään eteenpäin ihmisten ja palveluiden ehdoilla, ei terveysyritysten voittojen ehdoilla.

***

Kuntavaalien tulos oli merkittävä epäluottamuslause hallitukselle. Yhä useammat suomalaiset ovat saaneet tarpeekseen eriarvoisuutta, epätasa-arvoa ja jakolinjoja lisäävästä politiikasta; leikkauksista koulutukseen, varhaiskasvatukseen, ja sosiaaliturvasan; epäoikeidenmukaisesta palveluiden pakkoyhtiöittämisestä. He ovat saaneet tarpeekseen rasismista ja heikompien syyllistämisestä. He haluavat muuttaa Suomen suunnan.

Muutos on mahdollinen vain yhdessä tekemällä.

Järvenpäässä vasemmiston äänimäärä kasvoi ja uudistuneella ehdokaslistalla valtuustoon saatiin uusia voimia. Uudistumisesta kertoo myös se, että ensi kerran ehdolla olleita pääsi varavaltuutetuksi asti.

Keravalla vasemmistoliitto otti upean vaalivoiton. Taustalla on vasemmiston uskottava ja pitkäjänteinen työ palveluiden puolesta, yhdessä kuntalaisten kanssa. Vasemmisto jatkaa Keravalla entistä voimakkaampana vaikuttajana.

***

Itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna sata vuotta. Millaisessa Suomessa haluamme elää? Haluammeko kasvavien tuloerojen maan, ja kasvavien terveyserojen maan? Haluammeko lisää rasismia vai kaikille yhtäläiset ihmisoikeudet – ihonväristä, työpaikasta, taustasta, varallisuudesta ja sukupuolesta riippumatta?

Tätä maata on rakennettava yhdessä. Jokaisella nuorella Suomessa tulee olla oikeus työhön tai opiskelupaikkaan, jokaisella lapsella yhtäläinen oikeus varhaiskasvatukseen. Jokaisella työttömällä tulee olla oikeus työhön ja toimeentuloon ja jokaisella vanhuksella oikeus palveluihin. Kaikilla tulee olla oikeus terveyteen ja omaan elämäänsä vaikuttamiseen, eikä ketään saa jättää yksin.

Vasemmiston presidenttiehdokas Merja Kyllönen on puhunut siitä, että kestävää turvallisuutta luodaan edistämällä tasa-arvoista yhteiskuntaa. Pitämällä huolta toisistamme rakennamme sellaista maata, jonka kaikki voivat kokea omakseen, turvalliseksi ja puolustamisen arvoiseksi.

Hyvät toverit, painetaan Merjan viisaat sanat sydämiimme.

Teroittakaamme kyniä miekkojen sijaan. Sanomme ei rasismille ja eriarvoisuudelle, sanomme kyllä tasa-arvolle ja ihmisoikeuksille. Satavuotiaassa Suomessa kaikilla on oikeus elää, olla ja osallistua rauhassa, ilman vihaa, ilman pelkoa. Pidetään miekat tupessa, kynät terävinä ja sydämet avoimina!

Hyvää vappua kaikille!