VR:n pilkkominen työntää valtion omaisuutta kermankuorijoiden käsiin

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Myllykosken mielestä Suomessa on syytä keskittyä raideliikenteen palvelun parantamiseen sen pilkkomisen sijaan. Myllykoski piti tiistaina eduskunnassa vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron välikysymyskeskustelussa raideliikenteen nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Myllykosken mukaan Sipilän johtama hallitus haluaa taas kerran perustella kilpailuttamisia EU:n vaatimuksilla, vaikka perustetta tähän ei ole.

– Olemme Suomessa jo tehneet EU:n edellyttämät toimet rataverkon hallinnan ja harjoittamisen sekä koulutusjärjestelmän ja turvallisuusjärjestelmän eriyttämisestä.

– Meillä on siis erityinen peruste jatkaa Suomessa VR:n liikennöinnillä, ja keskittyä palvelun parantamiseen sen pilkkomisen sijaan, Myllykoski sanoi.

Ministeri Bernerin hankkeesta Myllykoski löysi monia puutteita.

– Yksiraiteiselle paikoitellen osin huonokuntoiselle radalle ei synny lisää ja parempaa liikennettä vain sillä, että pilkotaan valtionyhtiö VR ja myydään reittejä ulkomaisille suuryrityksille aggressiivisen verosuunnittelun temmellyskentäksi.

– Konsulttiarvion mukaan kilpailuttamisesta saataisiin lisää hyötyä vain, jos valtio tekisi miljardiluokan investoinnit rakentamalla lisää raiteita kuormittuneisiin kohtiin. Mistä nuo rahat revittäisiin, kun VR ei pystyisi maksamaan nykyiseen tapaan osinkoja valtiolle, Myllykoski kysyi.

– Kenelle tätä uudistusta siis ollaan tekemässä? Suomalaisille junamatkustajille vai ulkomaisille suuryrityksille? Näyttää siltä, että kyseessä on hallituksen ideologinen hanke alistaa valtion omaisuutta kansainvälisten kermankuorijoiden käsiin, Myllykoski sanoi.

– Junaliikenteen yksityistämisestä on useita huonoja esimerkkejä maailmalta. Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa raideliikenne on tärkeä julkinen palvelu. Ihmisten vapaus liikkua on tärkeää koko maassa, Myllykoski korosti.

Raideliikenne on ilmastonmuutoksenkin asettamien vaatimusten takia tulevaisuuden liikkumismuoto, jota tulee lisätä ja edistää. Osin huonoon kuntoon päässyttä raideverkkoamme tulee kunnostaa aktiivisesti. Vasemmistoliitto ehdottaakin, että liikenneinfran korjaamisesta päätettäisiin yhdessä kaikkien puolueiden kesken, ja päätökset kantaisivat yli vaalikausien.

Lue vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan