Turkistarhauksesta luovuttava siirtymäajan jälkeen

Vastaava kohu nousi vasta vuosi sitten, kun samansisältöistä materiaalia päätyi julkisuuteen. Tuolloin turkistuottajat lupasivat laittaa asiat kuntoon, mutta nyt nähty aineisto osoittaa, että riittäviin toimenpiteisiin ei ole ryhdytty. Tämä osoittaa suurta välinpitämättömyyttä ja ylimielisyyttä paitsi eläimiä niin myös kuluttajia kohtaan. Meidän on uskallettava tunnustaa, että turkistarhaajien oma laadunvalvontajärjestelmä ja omavalvonta ovat riittämättömiä.

”Vasemmistoliitto linjaa tavoiteohjelmassaan, että tuotantoeläimille on taattava mahdollisimman lajityypillinen elämä. Luonnossa ketun lajinmukainen reviiri on monen neliökilometrin laajuinen. Miten pieni ritiläpohjainen häkki voi mitenkään vastata lajityypillisiin käyttäytymistarpeisiin? Onkin vakavasti pohdittava, onko koiransukuisen villieläimen, kuten ketun, ylipäätään mahdollista voida hyvin turkistarhassa”, linjaa Vasemmistoliiton puoluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Pia Lohikoski Uudeltamaalta.

Monissa Euroopan maissa on turkistarhaus kielletty kokonaan tai turkistarhauksen ehtoja on lainsäädännön avulla tiukennettu niin paljon, että tarhaus on käytännössä loppunut.

”Eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta nykymuotoista turkiskasvatusta ei voida hyväksyä. Kirjasimme kesäkuun puoluekokouksessa tavoitteeksemme luoda turkistarhaajille luopumisjärjestelmän, jonka avulla turkistarhauksesta voidaan luopua siirtymäajan jälkeen. Tarhojen sukupolvenvaihdoksista on luovuttava tukemalla siirtymistä toiseen elinkeinoon”, toteaa puoluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mirka Muukkonen.

Lisätietoja:
Pia Lohikoski